Is kokosolie gezond?

Categorieën Blog

Kokosolie bestaat voor 100% uit vetzuren. Van deze vetzuren zijn maar liefst 86% de beruchte verzadigde vetzuren. Dat kokosolie slecht voor je gezondheid is lijkt daarmee een makkelijke en snelle conclusie. Uit onderzoeken blijkt echt dat kokosolie helemaal niet zo ongezond is als het grote aandeel aan verzadigde vetzuren doet vermoeden. Aan kokosolie worden zelfs vele gezondheidsvoordelen toegeschreven. Veel heeft te maken met het type verzadigde vetzuren waaruit kokosolie bestaat. Deze verzadigde vetzuren bestaan bij kokosolie voor het grootste deel uit middellange keten vetzuren. Een afkorting die hiervoor veel gebruikt wordt is MCT wat Medium Chain Triglycerides betekend.

Met de MCT vetzuren is iets bijzonders aan de hand. Deze verzadigde vetzuren worden op een andere manier in het lichaam opgenomen dan gewone verzadigde vetzuren. De MCT vetzuren worden namelijk heel makkelijk door de dunne darm geabsorbeerd waarna deze rechtstreeks naar de lever gaan. In de lever worden deze vetzuren direct omgezet in energie; het vet wordt dus niet in het lichaam opgeslagen maar gebruikt als bron van energie.

Je hoeft dus niet bang te zijn dat je dichtslibt door het eten van kokosolie. Maar dit betekend natuurlijk nog niet dat kokosolie daarmee gezond is. Om te bekijken of kokosolie gezond is hebben we diversen betrouwbare bronnen geraadpleegd en we zetten hier onze bevindingen op een rijtje.

Koksolie en cholesterol

Het eerste waar je aan denkt bij verzadigd vet is het effect op het cholesterol. Veel mensen denken dan ook dat kokosolie het cholesterol verhoogd. Door de manier waarop het lichaam met MCT vetzuren omgaat is dit echter niet het geval. Sterker nog, uit onderzoeken blijkt dat kokosolie geen effect heeft op het slechte LDL cholesterol. Dit terwijl kokosolie wel het goede HDL cholesterol laat stijgen. Dit is dus gunstig voor de verhouding tussen goed en slecht cholesterol waardoor gezegd mag worden door kokosolie juist goed is voor het cholesterol. Het zijn overigens toegevoegde suikers en geraffineerde koolhydraten die het slechts voor het cholesterol zijn.

Kokosolie en vet verbranden

Het klinkt contra intuïtief maar kokosolie helpt je om vet te verbranden, ondanks dat het voor 100% uit vet bestaat. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je dagelijks een hele pot kokosolie door je eten moet gaan verwerken. Je lichaam zou simpelweg deze enorme hoeveelheid calorieën niet kunnen verwerken. Maar uit onderzoeken blijkt dat kokosolie bij normaal gebruik (15 tot 30 gram per dag) er voor zorgt dat je maar liefst 5% meer calorieën gaat verbranden. Kokosolie is dan ook een voedingsmiddel wat in veel diëten is terug te vinden. Met name in de diëten die gericht zijn op de beperking van de hoeveelheid koolhydraten en vermeerdering van de hoeveelheid vetten zoals het koolhydraatarme dieet en het ketogeen dieet. Bij deze dieetvormen ga je koolhydraatrijke voedingsmiddelen vervangen voor vetrijke voedingsmiddelen.

Momenteel lopen er een aantal onderzoeken die er op wijzen dat kokosolie mogelijk effectief is bij het verbranden van het viscerale vet. Dit is het vet wat rondom de organen ligt opgeslagen en het slechts is voor onze gezondheid. Visceraal vet wordt in verbrand gebracht met allerlei chronische ziekten zoals diabetes type 2 en hart- en vaatziekten.

Kokosolie goed tegen de honger

De middellange keten vetzuren waar kokosolie rijk aan is worden opgenomen uit de voeding en rechtstreeks naar de lever gebracht. Hier worden ze, zoals hierboven al beschreven, omgezet in energie. Deze vorm van energie is in het lichaam beschikbaar in de vorm van ketonen. Deze ketonen komen bijvoorbeeld ook vrij als je aan het lijnen bent en je weinig calorieën of koolhydraten eet. Ze komen dan vrij uit het lichaamsvet wat je verbrand. Je spieren en je hersenen kunnen deze ketonen gebruiken als bron van energie in plaats van glucose, waar het lichaam de voorkeur aangeeft. Het voordeel van deze ketonen is dat ze het gevoel van honger reduceren. Indien er ketonen in het systeem aanwezig zijn dan is dit voor het lichaam namelijk een teken dat er nog genoeg energie voorhanden is. Er is dan geen noodzaak om het hongerhormoon aan te gaan maken.

Hoe krijg je kokosolie in je dieet?

Er zijn verschillende manieren om te profiteren van de gezondheidsvoordelen van kokosolie. Omdat kokosolie een verzadigd vetzuur is, is het goed bestand tegen verhitting. Kokosolie is bij velen daarom gelieft om in te bakken. Omdat kokosolie goed tegen hitte kan is het ook bijzonder geschikt om als frituurvet te gebruiken.

Wil je kokosolie door gerechten doen dan lenen (groene) smoothies zich hier goed voor. Een theelepel kokosolie in de blender mee mengen aan een smoothie zorgt ervoor dat deze lekker romig wordt en de smaken beter naar boven worden gehaald.

Kokosolie wordt gewonnen uit het witte vruchtvlees van de kokosnoot. Van dit vruchtvlees worden ook gedroogde kokossnippers gemaakt. Deze kokossnippers zijn daarom ook een goede bron van dezelfde verzadigde vetzuren die te vinden zijn in kokosolie. Deze kokossnippers kan je door bijvoorbeeld de yoghurt of muesli doen.

Andere producten die gemaakt worden van het vruchtvlees van de kokosnoot zijn kokosmelk en kokosroom. In deze voedingsmiddelen zitten dezelfde MCT vetzuren als in kokosolie; alleen de hoeveelheden zijn lager omdat ze verdunt zijn met water. Kokosmelk en room zijn ideaal om te verwerken in Oosterse gerechten. Kokosmelk is ook een lekkere en romige basis voor het maken van smoothies.

Kokoswater bevat overigens niet de vetzuren die kokosolie bevat. Kokoswater komt uit het binnenste van de kokosnoot, is ook gezond maar heeft weer hele andere gezondheidsvoordelen dan kokosolie. Kokoswater is vooral rijk aan elektrolyten waardoor het geschikt is als sportdrank, voor het aanvullen van verloren vocht.

Als je kokosolie wilt gaan gebruiken voor je gezondheid dan neem je het beste virgin kokosolie. Dit is kokosolie van eerste persing en deze bevat alle gezonde stofjes die kokosolie zo gezond maken. De goedkope kokosolie varianten die je vindt bij prijsstunters betreft geraffineerde copra kokosolie; deze gebleekt en geraffineerd waardoor veel voedingsstoffen verloren zijn gegaan.